czwartek, 9 sierpnia 2018

Kiedy zakończyć współpracę z klientem?

Freelance: Kiedy należy zakończyć współpracę z klientem?

Na początku działalności ciężko wyobrazić sobie samodzielne zakończenie współpracy z klientem, w końcu walczymy o każdego, aby zdobyć doświadczenie, rozwijać swoje umiejętności oraz zarobić pieniądze. Im dłużej jesteśmy freelancerami, tym łatwiej zauważyć nam, że niektóre relacje wcale nie wychodzą nam na dobre, albo że współpraca na określonych warunkach jest zdecydowanie dla nas niekorzystna. Chodzi tu zarówno o klientów indywidualnych, jak i firmy. 

Jeżeli czujesz, że nie chcesz kontynuować współpracy z danym klientem, zakończ ją. Dzięki temu będziesz znacznie szczęśliwszy. Klientów można znaleźć zawsze, a nauczeni na błędach będziemy podejmować się tylko tych bardziej korzystnych zleceń. 





Kiedy zakończyć współpracę z klientem? Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.


ROBISZ TO, CZEGO NIE CHCESZ?

Będąc freelancerem powinieneś ustalić, na czym skupia się Twój biznes. Dobrze jest chwytać się różnych zadań, które pozwolą nam się rozwinąć, lecz ważne jest to, czy chcesz robić to, co robisz dla danego klienta, czy sprawia Ci to jakąkolwiek satysfakcję.

Przykład: Jesteś tłumaczem pisemnym jakiegoś języka. Dorabiasz także jako copywriter. Nagle klient prosi Cię o pisanie w języku polskim na określonych warunkach o określonym przez niego budżecie.

Chociaż miałeś skupić się na języku obcym, aby polepszać swoje umiejętności, przyjmujesz zlecenie, aby zarobić, po nie masz innych zleceń. Myślisz: "Lepsze to niż nic". I w taki sposób piszesz w języku, w którym nie chciałeś o tematach, których nie lubisz albo które Cię nie interesują, np. o kosiarkach, stomatologii itp. Co więcej, klient płaci Ci za mało, a Ty z każdym tekstem jesteś coraz bardziej zdesperowany.

W czasie, w którym zajmujesz się pisaniem tekstów, które w żaden sposób Cię nie interesują mógłbyś znaleźć interesujące i lepiej płatne zlecenia.


KLIENT SAM USTALA ZASADY?

Na pewno masz własne zasady, według których prowadzisz działalność. I wtedy zjawia się klient, który próbuje narzucić Ci własne: chcą narzucić Ci całkiem inne tempo pracy, sposób działania, a także sami ustalają budżet. Musisz być bardzo ostrożny przy akceptowaniu tego typu zleceń ponieważ mogą przełożyć się na znacznie dłuższą współpracę, a jako, że nie działasz według własnych ustalonych reguł, prędzej czy później możesz być sfrustrowany. Niestety nie jest łatwo zakończyć współpracę. Aby uniknąć tego typu problemów, należy już na początku poinformować, w jaki sposób wykonujesz swoją pracę.


ZARABIASZ ZA MAŁO?

Zaczynając od małych sum, ciężko później podnieść stawki, szczególnie przy długofalowej współpracy z jakimś klientem. Warto już na początku rozpoczęcia swojej przygody freelancerskiej dokładnie przemyśleć, ile warta jest nasza praca. Sprawdź ile czasu potrzebujesz na wykonanie powierzonych zadań i podlicz ile powinieneś za to dostać. Nieraz ta najbardziej wymagająca praca jest najmniej płatna. Poświęcasz jej bardzo dużo czasu, czasami kosztem życia towarzyskiego, a potem dostajesz bardzo małe wynagrodzenie, które prowadzi Cię do frustracji. Przyjrzyj się wszystkim swoim klientom i ponownie ustal stawki. Jeżeli klient nie przystanie na Twoją propozycję, pomyśl o zakończeniu współpracy.


JESTEŚ ŹLE TRAKTOWANY?

To najczęstszy przypadek kończenia współpracy. Nie ma sensu tracić czasu na kogoś, kto nie szanuje nas i naszej pracy. Boisz się utraty pieniędzy, ponieważ jest to jedyny klient, z którym w tym czasie współpracujesz? Najprawdopodobniej, jeżeli nie traciłbyś czasu na współpracę z nim, mógłbyś znaleźć już kolejnego, takiego, który traktowałby Cię znacznie lepiej.



Prowadzenie własnej działalności nie oznacza, że należy chwytać się wszystkich zleceń, które staną nam na drodze. Ważne, aby prowadzić biznes na własnych warunkach i czerpać z niego w jakiś sposób satysfakcję. Jeżeli będziemy współpracować z klientami, którzy tylko nam szkodzą, na pewno ucierpimy na zdrowiu, nasze zarobki będą zbyt mały, a z każdym dniem będziemy coraz bardziej nie lubić naszej pracy.


Powodzenia w szukaniu najlepszych klientów!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz