niedziela, 30 września 2018

Zadaj sobie te pytania przed przyjęciem zlecenia

Dostajesz dużo zleceń? Zastanawiasz się, które zaakceptować, a które nie? A może przyjmować wszystkie? Przed akceptacją zlecenia zadaj sobie następujące pytania!



Często większość freelancerów, szczególnie tych początkujących akceptuje każde zlecenie, jakie dostanie, aby nie tylko zarobić, lecz także zdobyć większe doświadczenie i móc zbudować portfolio. Nieraz początkujący freelancerzy obawiają się, że odmówienie przyjęcia jakiegoś zlecenia może spowodować utratę klienta, dlatego wpadają w różne pułapki. Prawdopodobnie większości z nas zdarzyło się pracować bardzo długo nad jakimś projektem, zaniedbując przez to inne obowiązki albo pracować za dużo niższą stawkę, ponieważ zlecenie okazało się dużo bardziej czasochłonne niż wcześniej myśleliśmy. Warto jednak nauczyć się mówić "NIE", jeżeli czujemy, że zlecenie nie jest warte naszego czasu i wysiłku, dlatego tak ważne jest odróżnienie wartościowych dla nas projektów od tych mniej wartych zachodu. 

Zanim zaakceptujesz zlecenie odpowiedz sobie na kilka  istotnych pytań.


CZY JEST WARTE TYCH PIENIĘDZY?

Nie akceptuj zbyt pochopnie każdej oferty, którą dostaniesz. Przejrzyj ją dokładnie i zastanów się ile czasu możesz potrzebować, aby wykonać projekt. Czy pieniądze oferowane przez tę firmę albo Twoje dotychczasowe stawki są tego warte? Może zlecenie będzie wymagać więcej czasu, a co za tym idzie, trzeba za nie pobrać więcej pieniędzy. Jednakże nie kierujmy się samą kwotą. Zlecenie musi przede wszystkim dotyczyć tematyki, która nam odpowiada.



CZY ZNASZ SIĘ NA TYM TEMACIE?

Jeżeli tematyka jest Ci bliska, nie tylko wykonasz projekt szybciej, ale również będzie Ci się lepiej pracować. Nie masz pojęcia o medycynie? Nie bierz się za tłumaczenie tekstów medycznych, bo jakikolwiek błąd może okazać się niezwykle istotny dla zdrowia pacjenta. Najlepiej znaleźć swoją własną specjalizację i wybierać tematy, które najbardziej lubimy.



CZY ZLECENIE MOŻE MIEĆ POZYTYWNY WPŁYW NA PRZYSZŁOŚĆ TWOJEJ KARIERY?


Czasami zlecenie, które przyniesie nam wiele korzyści może nie być bardzo dobrze płatne, ale za to da Ci możliwości "zaistnienia" w branży. Otrzymując ofertę warto wziąć to pod uwagę. Czy pisząc jakieś artykuły nawet za stawkę, która nie jest tak satysfakcjonująca, jakbyśmy chcieli, nie zyskasz odpowiednio dużo, a może nawet więcej od tych lepiej płatnych, ale mniej wartościowych tekstów? Przeanalizujmy każdą ofertę bardzo dokładnie. Jeżeli w artykule zostanie podane Twoje imię i nazwisko, a firma dla której masz wykonać projekt cieszy się prestiżem, istnieją szanse, że ktoś, komu spodoba się Twój styl pisania skontaktuje się z Tobą, dzięki czemu znajdziesz więcej klientów i zaczniesz lepiej zarabiać. Poza tym, będzie to również idealny dodatek do portfolio, które bez wątpienia jest atutem w szukaniu nowych klientów. Nawet zlecenie w ramach wolontariatu może otworzyć Ci drzwi do kariery.


CZY W OGÓLE MASZ CZAS, ABY PODJĄĆ SIĘ PROJEKTU?

Możliwe, że zdarzyło Ci się przyjmować za dużo zleceń i spędzać na ich wykonaniu dnie i noce. Przed zaakceptowaniem zlecenia pomyśl, czy będziesz mieć odpowiednią ilość czasu na jego wykonanie. Czy warto poświęcać zdrowie i czas wolny? Czy warto psuć sobie reputacje i być znanym jako wykonawca, który nie wykonuje pracy na czas albo rezygnuje z niej? Rezygnacja może być trudna, szczególnie jeżeli jest to zlecenie od stałego klienta albo takie, które świetnie nada się do Twojego portfolio. Aby się nie obciążać, spróbuj wynegocjować dłuższy termin wykonania, a jeżeli się nie uda, nie bój się odmówić. 


CZY WSPÓŁPRACA Z DANYM ZLECENIODAWCĄ PRZEBIEGA W ODPOWIEDNI SPOSÓB?

Jeden błąd może odbić się na Twojej reputacji, a reputacja jest niezwykle ważna w biznesie. Ciężko ją później naprawić, dlatego bardzo dokładnie dobieraj klientów. Przed rozpoczęciem współpracy sprawdź danego klienta w Internecie. Jeżeli posiada stronę internetową, przejrzyj ją i dowiedz się o nim więcej. Jeżeli wszystko jest w porządku, ale firma wymaga czegoś, z czym się nie zgadzasz albo coś, co czujesz, że nie jest dla Ciebie, nie bój się odmówić albo postaraj się negocjować. 

Możesz także przeczytać poprzedni artykuł, aby dowiedzieć się kiedy jeszcze nie podejmować współpracy z klientem.


Powodzenia!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz